از اولین روزی که در عرصه آموزش مشغول فعالیت بوده ام تا کنون بدون اغراق هزار بار و تقریبا هر هفته و یا هر ماه با این سوال مواجه شده ام: “می خواهم زبان یاد بگیرم. الان زود است  یا دیر است؟ من در این سن می توانم زبان یاد بگیرم؟” این سوال را بزرگسالانی می پرسیدند که تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی گرفته بودند. همینطور والدینی را می دیدم که می پرسیدند: ” چه سنی برای یادگیری مناسب است؟ فرزندم از چند سالگی می تواند یادگیری زبان را شروع کند؟” این دغدغه تقریبا برای همه وجود دارد که یادگیری زبان را از کی و از کجا شروع کنند. من سعی دارم در این نوشته به پدر و مادر هایی که می خواهند بدانند فرزندشان را از چه سنی با زبان انگلیسی آشنا کنند و یا یادگیری زبان انگلیسی از چه سنی کار درستی است، و بزرگتر هایی که برای یادگیری زبان انگلیسی دغدغه سن را پیش روی خود می بینند پاسخ بدهم. بنابراین اگر شما هم قصد دارید زبان انگلیسی را یاد بگیرید یا برای یادگیری زبان فرزندتان برنامه ریزی کنید مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد. اما اگر مدرس هستید و می خواهید بهترین پاسخ به این سوال را پیدا کنید هر چند این مقاله به باز شدن دید شما کمک می کند اما پیشنهاد می کنم مقاله “بهترین سن آموزش زبان انگلیسی” را نیز مطالعه کنید. چرا که به عنوان یک مدرس و یا حتی مشاور بحث سن شروع آموزش زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد.

IELTS7 Banner 01 8 بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی

 

بهترین سن یادگیری زبان از منظر زبان شناسی

سنین قبل از بلوغ، سنی است که اکثر کتاب های Linguistics و زبان شناسی بهترین سن برای یادگیری یک زبان جدید معرفی کرده اند. اگر چه این نتیجه گیری با مقایسه مباحث زبان شناسی و نظریه های زبان شناسی که از سوی زبان شناسان متفاوت ارائه شده بدست آمده و توصیه شده است، نیاز و باور علاقه مندان یادگیری زبان انگلیسی خارج از رده سنی 10 – 16 سال است. در ادامه واقعیت هایی را بررسی می کنیم که ثابت می کند یادگیری زبان انگلیسی در هر سنی امکان پذیر است و می تواند نتیجه لذت بخش داشته باشد. برای درک بهتر نگاه آموزشی مرتبط با این واقعیات مقاله آموزش زبان انگلیسی را نیز مطالعه کنید.

سن یادگیری زبان دوم در خانواده های دو زبانه

کودکان از بدو تولد تشنه یادگیری هستند و بزرگسالان نیز در هر رده سنی میتوانند از یادگیری لذت ببرند. در این سال ها افراد 60 ساله زیادی را دیدم که برای یادگیری یک زبان جدید عزم جزم کردند و همینطور پدر و مادر هایی که از بدو تولد فرزندانشان را دو زبانه بزرگ می کنند. در خانواده های چند زبانه مثلا در خانواده های ایرانی که پدر ترک زبان و یا مادر عرب زبان است از ابتدای تولد فرزندان را با برنامه های دو زبانه رشد می دهند. این موضوع تنها به خانواده های ایرانی محدود نمی شود و در نقاط دیگر جهان هم بسیار رایج است. مثلا در خانواده ای که پدر روسی و مادر فرانسوی است، فرزندانی را می بینیم که از ابتدای تولد با هر دو زبان رشد می کنند و در نتیجه زبان های روسی و فرانسوی را به راحتی صحبت می کنند. افراد در سنین بزرگسالی فکر می کنند که برای یادگیری زبان دیر است و حتی اگر شجاعت شروع کردن را داشته باشند در برخورد با هر مشکل تصور می کنند که دلیل این مشکل سن و دیر شروع کردن است.

اثرات سن در یادگیری زبان انگلیسی

البته این موضوع در خانواده هایی که فرزندانشان را از سنین کودکی به یادگیری زبان مشغول می کنند به این شکل بروز می شود که مشکلات یادگیری به دلیل زود شروع کردن یادگیری زبان انگلیسی است و در هر صورت زبان آموزان مشکلات یادگیری را به سن ارتباط می دهند. اما با تجربه بیش از دو دهه در زمینه آموزش و بیش از یک دهه در مدیریت موسسه زبان بهین دانش و سر و کار داشتن با مدرسان ، زبان آموزان، و خانواده های متفاوت با فرهنگ ها و انگیزه های به خصوص به جرات می توانم بگویم همانطور که در مقاله های مختلف سایت از جمله “آموزش یا ورزش“و یا “یادگیری زبان در 50 روز” اشاره کرده ام، دلایل مختلف شاید بر سرعت و نحوه یادگیری تاثیر دارد و فاکتور سن نقش زیادی در یادگیری ندارد. بنابراین می توانیم صراحتا بگوبیم که “بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی چه سنی است؟” یک سوال غلط و گمراه کننده است و تنها باید توجه داشته باشیم که بهترین روش متناسب با سن زبان آموز کدام روش است. مثلا می توانیم بپرسیم بهترین روش برای یادگیری زبان کودکان از بدو تولد تا دو سالگی و یا بهترین روش برای کودکان 2 تا 4 سال و حتی بهترین شیوه برای افراد بیش از 50 سال چیست.

دیگر عوامل تاثیر گذار بر یادگیری زبان انگلیسی

من حتی اعتقاد دارم برای انتخاب بهترین روش خصوصیات کاری، زمان بندی و برنامه ریزی افراد بسیار تاثیر گذار تر از سن آنهاست. در عین حال به دلیل شرایط موجود سن در یادگیری نقش دارد مثلا زمانی که می خواهید فرزندتان را وارد پروسه یادگیری یک زبان جدید کنید اما نمی توانید شرایط فیزیکی، محیط و امکانات متناسب با یادگیری را برای او محیا کنید بهتر است دست نگه دارید زیرا ممکن است این اقدام برای فرزند شما یک تجربه آزارنده ایجاد کند. مثلا اگر کودکی قرار است در پروسه یادگیری زبان قرار بگیرد، باید متناسب با روحیات، سن و شرایط یادگیری در محیطی قرار بگیرد که در کنار همسن و سالان خود در زبان غرق شود و اگر امکان ایجاد این محیط وجود ندارد بهتر است با احتیاط روش های دیگری را امتحان کنیم و در حین یادگیری کودک را تحت فشار قرار ندهیم تا دچار آسیب انگیزه نشود. بنابراین به هیچ وجه سن مشخصی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد و همه چیز به شرایط موجود بستگی دارد. فراموش نکنیم می توانیم با ایجاد شرایط متناسب با سن هر زبان آموز مسیر یادگیری پیشرونده ای داشته باشیم و از آسب های بیرونی که مانع از آرامش یک زبان آموز می شوند جلو گیری کنیم و این نکته در یادگیری بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس مقاله “آموزش یا ورزش انسان ها هر چقدر بزرگتر باشند نیاز به ورزش بیشتر و هر چقدر کوچکتر باشند نیاز به حوصله بیشتری در یادگیری دارند.” بنابراین اگر شخصی در کودکی یادگیری یک زبان را آغاز کند نیاز به ورزش کمتر دارد. اکنون در شرایط موجود و با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم، حرکت کردن به سمت فیلم ها و محتوای تصویری با ایجاد یک روش مخاطب محور می تواند اثر گذار بوده و مسیر یادگیری را جذاب کند.

تاثیر آموزش خصوصی در انتخاب سن یادگیری زبان انگلیسی

یکی از دلایل اصلی من برای ایجاد آموزش خصوصی نیاز های متفاوت هر زبان آموز به دلیل شرایط سنی، محیطی و پیشینه منحصر به فرد هر فراگیر است و سن در این تصمیم گیری نقش زیادی را ایفا می کند، چرا که لازمه داشتن یک یادگیری آرامش بخش است و مشکل اصلی کلاس های گروهی این است که هرگز نمی توان دو نفر را از نظر بلوغ فکری، پیشینه زبانی و فرهنگی حتی افرادی که عدد سنی مشابه دارند را یکسان دانست.

آشنایی و دانش قبلی زبانی، جسارت، محیط متفاوت، اختلاف سن عقلی و سن عددی و … زبان آموزان می تواند دلایلی باشد که آموزش ما از سال 1398 تا کنون به صورت فردی بوده و همواره در تلاش بوده ایم با برنامه ریزی شخصی برای هر زبان آموز نیاز های او را بر آورده کنیم. یکی از تلاش هاییی که در این راستا انجام شده است تهیه محتوای مناسب با سن هر زبان آموز است که بنای یک یادگیری لذت بخش را برای او فراهم می کند.

اگر قصد دارید یادگیری زبان انگلیسی را با یکی از مدرسین سایت احمدرضا ابراهیمی شروع کنید و این نوع یادگیری را تجربه کنید توصیه می کنم قبل از شروع دوره با یک جلسه مشاوره با مدرس،با بینش و سبک آموزش او آشنا شوید. دوره های آموزش زبان انگلیسی سایت احمدرضا ابراهیمی می تواند برای تمامی سنین کارآمد باشد اما انتخاب دوره متناسب با شما وابسته به نیاز ها، پیشینه قبلی، شرایط محیطی و برنامه زمانی شماست که می توانید از بین دوره ها با استفاده از راهنمایی مشاورین ما یا مشاوره تخصصی استاد دوره بهترین دوره را برای خود انتخاب کنید.